طراحی لباس زنانه

1402/05/12
طراحی لباس زنانه يكی از مشاغل مربوط به صنايع پوشاك است كه شايستگی هايي از قبيل طراحی آناتومی اندام زنانه ، طراحي لباس زنانه، رنگ آميزی مدلهای لباس زنانه، طراحی بافت های پارچه و طراحی لباس اندام هاي ويژه را در بر می گيرد.

هزینه دوره

ریال
  • سطح دوره
  • مدت زمان دوره
  • زمان برگزاری
ثبت نام


اطلاعات دوره

طراحی لباس زنانه چیست؟

طراحی لباس زنانه یک فرایند خلاقانه است که شامل ایجاد طرح، انتخاب پارچه و مواد و هارمونی رنگ است. در این فرایند، طراحان لباس با استفاده از خلاقیت و دانش خود، لباس‌هایی را طراحی می‌کنند که به زنان زیبایی و شیکی را می‌بخشد.
در طراحی لباس زنانه، ابتدا یک طرح اولیه ایجاد می‌شود. این طرح معمولاً به صورت دستی یا با استفاده از نرم افزارهای طراحی کامپیوتری می‌تواند باشد. در این مرحله، جزئیاتی مانند شکل، سبک، طول و جزئیات تزئینات لباس تعیین می‌شود.
سپس، پارچه مناسب برای لباس انتخاب می‌شود. پارچه‌های مختلفی مانند پنبه، ابریشم، نخ، شیفون و... برای لباس‌های زنانه استفاده می‌شود. انتخاب پارچه مناسب برای طرح و سبک لباس بسیار مهم است و به آن جذابیت و شیکی می‌بخشد.
در نهایت، لباس تزئین می‌شود. این تزئینات می‌تواند شامل دوخت نقش‌ها و طرح‌ها بر روی لباس، استفاده از گل‌ها و پرده‌های زیبا و همچنین استفاده از جزئیات مانند دکمه‌ها و سنجاق‌ها باشد. این تزئینات به لباس زنانه زیبایی و جذابیت می‌بخشد.





سرفصل های دوره آموزش طراحی لباس زنانه:

سرفصل های دوره آموزش طراحی لباس زنانه  مطابق با نیاز بازار کار و سرفصل های استاندارد سازمان آموزش فنی و حرفه ای تهیه شده است.

1- طراحي آناتومي اندام زنانه شامل:
♦   انواع مداد طراحي با علامت هاي اختصاري - F ، H ، B ، HB ، مداد اتود، با شماره هاي مختلف)، مشخصات و ويژگي آنها
♦   انواع كاغذ طراحي(شامل كاغذهاي: سفيد تحريري، گراف، كاغذ كاهي با سطوح مختلف)، مشخصات و ويژگي آنها
♦   انواع پاك كن معمولي، خميري، قلمي(، مشخصات و ويژگي  آنها
♦   تختۀ طراحي(تخته شاسي) با گيرۀ مخصوص، مشخصات و ويژگي آنها
♦   ملزومات طراحي(محوكن، سمباده)، مشخصات و ويژگي آنها
♦   كالبدشناسي اندام انسان و رابطۀ آن با هنر طراحي
♦   لباس(مختصري دربارۀ ويژگي آنها)
♦   مشخصات اندام استاندارد انسان و نسبت هاي طولي و عرضي آن
♦   مشخصات و ويژگي اندام ايده آل مانكن در طراحي لباس
♦   اندام ايده آل با اندام استاندارد انسان
♦   نحوۀ محاسبۀ نسبت هاي طولي و عروي سر
♦   نحوۀ محاسبۀ تناسبات طولي يك اندام ايده آل مانكن (خطوط زير چانه، سينه، كمر، باسن، دست، بند ران، زانو، نيمۀساق، پايۀ پا )مچ پا و پنجۀ پا
♦   نحوۀ محاسبۀ اندازه و نسبت هاي عرضي يك اندام ايده آل مانكن(عرض هاي پهناي گردن، شانه و بازو، كمر، باسن، مچ پا، انگشتان، مچ دست)
♦   عوامل ايجاد كنندۀ حركات اندام(استخوان اندام، مفاصل، ماهيچه ها...)
♦   مشخصات و ويژگي اسكلت انسان و استخوان هاي اندام(سر، قسمت فوقاني بدن، قسمت تحتاني بدن)
♦   نحوۀ محاسبۀ تناسبات و اندازه هاي طولي و عرضي اجزاي چهره
♦   مشخصات و ويژگي اجزاي چهره(رستنگاه مو، چشم، ابرو، بيني، لب و گوش)
♦   استفاده از قسمت هاي مختلف نوك مداد در طراحي لباس
♦   استفاده از ملزومات طراحي لباس(پاك كن، سمباده، تختۀ طراحي زاويۀ قرار گرفتن تخته شاسي)
♦   تبديل اندام طبيعي(استاندارد انسان) به فرم ها و سطوح ساده شدۀ هندسي و منظم به وسيلۀ خط
♦   طراحي سر متناسب و رعايت نسبت هاي طولي و عرضي آن
♦   طراحي نسبت هاي طولي و عرضي اندام ايده آل(مانكن زن به وسيلۀ خط)
♦   طراحي اندام اسكلتي انسان با استفاده از خط و نقطه در محل هاي اتصال اسكلت و مفاصل
♦   طراحي حركات چرخشي و كمان حركتي اندام در قسمت هاي فوقاني و تحتاني بدن(شانه، كمر، باسن، بالاتنه،
آرنج، پاها، دست ها)
♦   طراحي اندام ايده آل مانكن زن در سه مرحله(اندام اسكلتي، اندام حجمي، اندام عضلانی)
♦   طراحي خطوط محيطي قسمت هاي مختلف اندام و تبديل
♦   آن به فرم هاي حجمي(ع ضات شانه، تنه، دست، پا، پايۀ پا درحالات ديد: تمام رخ، سه رخ و نيم رخ)
♦   طراحي فرم هاي اساسي دست در حالات و حركات مختلف(در طراحي لباس)
♦   طراحي فرم هاي اساسي پا در حالات و حركات مختلف(در طراحي لباس)
♦   طراحي فرم هاي مختلف كفش به همراه پا)در حالات ديد:((تمام رخ، سه رخ و نيم رخ)
♦   طراحي سر و گردن(در حالات ديد: تمام رخ، سه رخ و نيم رخ)
♦   طراحي اجزاء چهره: چشم، ابرو، بيني، لب و گوش(در حالات ديد:تمام رخ، سه رخ و نيم رخ)5
♦   طراحي مدل هاي مختلف موي زنان و محل رستنگاه مو (در حالات ديد: تمام رخ، سه رخ و نيم رخ)
♦   تعيين كردن محدوده هاي سايه، نيم سايه و روشن براي طراحي اندام مانكن
♦   سايه زدن قسمت هاي مختلف اندام پس از طراحي آناتومي

2- طراحي مدلهاي لباس زنانه شامل:
♦   مشخصات و ويژگي هاي خط افق در طراحي لباس
♦   مشخصات و ويژگي هاي خط ايستايي در طراحي لباس با  توجه به خطوط مركزي جلو و پشت اندام
♦   مشخصات و ويژگي هاي خطوط افقي و عمودي بر روي اندام (در حالات ديد: تمام رخ، سه رخ و نيم رخ)
♦   مشخصات و ويژگي هاي دگمه خور(يك رديف و دو رديف) در خط مركزي جلو
♦   مشخصات انواع دامن بر اساس طول دامن(بسيار كوتاه)ميني ژوب، بالاي زانو، روي زانو، ميدي، شانل، ماكسي
♦   مشخصات و ويژگي انواع پيلي(دوقلو، يك طرفه، پليسۀ اريبو راسته)، چين ها و دراپه ها روي دامن
♦   مشخصات انواع شلوار بر اساس طول قد(خيلي كوتاه، پسرانه، جامائيكا، برمودا، روي زانو، گلف، وسط ساق، بالاتر ازمچ، با بلندي كامل)
♦   مشخصات و ويژگي انواع شلوار(شامل شلوارهاي: راسته، دم پا گشاد ،كلوش خمره اي، چين دار، پيلي دار، جيب دار، دراپه
♦   مشخصات و ويژگي انواع يقه(شامل يقه هاي سادۀ خطي هفت، چهارگوش، گرد و قايقي،يقه هاي ايستاده چيني، فرنجي، و سرداري، يقه هاي برگردان دار گرد پايه دار و بدون پايه(ب ب، خرگوشي و شميزيه)، يقه هاي برگردان هفت پايه دار و بدون پايه((آرشال، شال، انگليسي و آمريكايي))
♦   مشخصات و ويژگي انواع آستين(آستين هاي جدا: ساده، راستۀ تنگ، كلوش، انواع چين دار، آستين هاي سرخود:
كيمونو، رگلان، افتادۀ كوتاه
♦   مشخصات و ويژگي انواع مچ آستين(شميزيه، پاكتي، كشي،  پيلي دار، ليفه اي، چين دار)
♦   مشخصات و ويژگي انواع سربند
♦   مشخصات و ويژگي انواع لباس منزل
♦   مشخصات و ويژگي انواع لباس عصر
♦   مشخصات و ويژگي انواع لباس زمستاني
♦   طراحي شكل گيري خطوط عمودي(در حالات ديد: تمام رخ، سه رخ و نيم رخ) با توجه به خط افق
♦   طراحي شكل گيري خطوط افقي بر روي اندام(در حالات ديد: تمام رخ، سه رخ و نيم رخ)
♦   طراحي شكل گيري محل پنس ها، برش هاي عمودي و افقي
♦   روي اندام (در حالات ديد : تمام رخ و سه رخ)
♦   طراحي پيراهن ساده روي مانكن با ديد شيشه اي، خطي و سايه روشن آن(در حالات ديد: تمام رخ، سه رخ و نيم رخ)
♦   طراحي قسمت هاي مختلف يك پيراهن ساده با توجه به حركات بدن(هماهنگي لباس با حركات بدن)
♦   طراحي دكمه خور يك رديف يا دو رديف پيراهن جلوباز در حالات ديد: تمام رخ و سه رخ
♦   طراحي انواع دامن(شامل دامن هاي: راسته، كلوش، خمره اي، تركيبي به صورت خطي، شيشه اي و سايه روشن زدن طرح ها)در حالات ديد: تمام رخ، سه رخ و نيم رخ)
♦   طراحي انواع چين ها، پيلي ها، يوك ها و دراپه ها در دامن به صورت خطي، شيشه اي و سايه روشن زدن طرح
♦   طراحي انواع شلوارهاي راسته، دم پا گشاد كلوش، خمره اي، چين دار، پيلي دار، جيب دار، دراپه به صورت خطي، شيشه اي وسايه روشن زدن طرح ها در حالات ديد: تمام رخ، سه رخ ونيم رخ
♦   طراحي انواع يقه هاي ايستاده چيني، فرنجي، آخوندي و سرداري به صورت خطي، شيشه اي و سايه روشن زدن طرح در
♦   حالات ديد: تمام رخ و سه رخ
♦   طراحي انواع يقه هاي برگردان گرد پايه دار و بدون پايه سجاف پايه دار و بدون پايه،خرگوشي، شميزيه، مردانه،
شكاري، انگليسي قابل تبديل به صورت خطي، شيشه اي و سايه روشن زدن طرح در حالات ديد: تمام رخ و نيم رخ
♦   طراحي انواع يقه هاي برگردان هفت پايه دار و بدون پايه،آرشال، آمريكايي، شال، انگليسي به صورت خطي، شيشه اي و
سايه روشن زدن طرح در حالات ديد: تمام رخ و نيم رخ
♦   طراحي انواع آستين (آستين هاي جدا و آستين هاي ساده، راستۀ تنگ، كلوش، چين دار،كاپ چين دار، مچ چين دار، مچ و
كاپ چين دار به صورت خطي، شيشه اي و سايه روشن زدن طرح در حالات ديد: تمام رخ و سه رخ
♦   طراحي انواع آستين هاي سرخود(آستين هاي كيمونو، رگلان، افتادۀ كوتاه، كيمونو برش دار) به صورت خطي، شيشه اي و
سايه زدن طرح در حالات ديد: تمام رخ و نيم رخ
♦   طراحي انواع مچ ها شميزيه، پاكتي، كشي، ليفه اي به صورت خطي، شيشه اي و سايه زدن طرح در حالات ديد: تمام رخ و نيم رخ
♦   طراحي انواع روسري و سربند شال، مقنعه، كلاه به صورت  خطي، شيشه اي و سايه روشن زدن طرح)در حالات ديد: تمام رخ و سه رخ
♦   طراحي انواع فرم ها و حالت چين خوردگي هاي پارچه در طراحي لباس و سايه زدن آنها
♦   تركيب بندي طراحي و هماهنگ ساختن اجزاي مختلف لباس
♦   طراحي انواع لباس منزل لباس راحتي منزل، ربدو شامبر، ... به صورت خطي، شيشه اي و سايه روشن زدن طرح)در حالات ديد: تمام رخ، سه رخ و نيم رخ
♦   طراحي انواع لباس عصر دراپه ها، ترك ها، جين ها...به صورت خطي، شيشه اي و سايه روشن زدن طرح در حالات ديد: تمام رخ، سه رخ و نيم رخ
♦   طراحي انواع لباس براي فصل هاي مختلف كاپشن، پالتو، باراني، شال و كلاه، چكمه ... به صورت خطي، شيشه اي و سايه روشن زدن طرح در حالات ديد تمام رخ، سه رخ و نيم رخ

3- رنگ آميزي مدلهاي لباس زنانه شامل:
♦   نحوۀ تقسيم بندي چرخۀ رنگ رنگ هاي اوليه اصلی  رنگ هاي ثانويه فرعي، رنگ هاي ثالثه مياني، مشخصات و ويژگي آنهامشخصات و ويژگي رنگ هاي بي فام و فام دار
♦   مشخصات و ويژگي هاي ارزش رنگوالور و شدت رنگ كروما
♦   انواع تضادهاي رنگي و ويژگي آنها شامل تضادهاي: ته رنگ، رنگ هاي مكمل، رنگ هاي سرد و گرم، تيره و روشن
رنگ ها، اشباع رنگ كيفيت رنگ  وسعت رنگ كميت رنگ
♦   مشخصات و ويژگي هاي رنگ هاي مجاور يا هم خانواده
♦   مشخصات و ويژگي هاي توازن رنگ ها
♦   مشخصات و ويژگي هاي شكل و رنگ و رابطۀ بين آنها فرم و رنگ
♦   مشخصات و ويژگي رابطۀ بين رنگ ها در طراحي لباس
♦   انواع روش استفاده از رنگ براي افراد در طراحي لباس تکرار رنگ، تشابه رنگ، تضاد رنگ، مشخصات و ويژگي آنها
♦   نحوۀ دسته بندي ساختار بياني رنگ بر اساس گروه سني و جنسيت فرد و نوع اندام، بر اساس موقعيت هاي شغلي و نوع فعاليت اجتماعي و شخصيت
♦   مشخصات و ويژگي هاي گروه هاي مختلف مردم از منظر رنگ مو و چهره شامل مردم: گروه گرم با موي قرمز رنگ،گروه گرم با موي قهوه اي تيره، گروه سرد، سفيد و بور، گروه سرد با موي مشكي پر كلاغي، گروه متوسط
♦   انواع مواد اثر گذار خشك در طراحي لباس انواع مدادهاي طراحي لباس مداد سياه H ، B ، HB با شماره هاي مختلف((، انواع مداد رنگي پلي كروم، معمولي و مدادرنگي، پودر مداد سياه و مداد رنگي،مشخصات و ويژگي آنها
♦   انواع پاستل معمولي، گچي، مداد پاستلي با روكش چوبي شبيه مداد رنگي، مشخصات و ويژگي آنها
♦   انواع مواد اثر گذار خيس در طراحي لباس
♦   انواع ماژيك، روان نويس و خودكار مشخصات و ويژگي آنها
♦   انواع آبرنگ مايع، خميري تيوب جامد قرص مشخصات و ويژگي آنها
♦   انواع اكروليك شيشه اي، لوله اي تيوب مشخصات و ويژگي آنها
♦   انواع گواش شيشه اي، لوله اي تيوب مشخصات و ويژگي آنها
♦   انواع ابزار اثر گذار در طراحي لباس
♦   انواع پاك كن نرم، زبر، خميري، گوشتي، مدادي معمولی مشخصات و ويژگي آنها
♦   انواع قلم مو آبرنگ تخت و گرد با شماره هاي مختلف
♦   مشخصات و ويژگي آنها
♦   انواع قلم فلزي يا فرانسوي، راپيدمشخصات و ويژگي آنها
♦   انواع ابزار اثر پذير در طراحي لباس
♦   انواع كاغذ شامل كاغذهاي: سفيد تحريري زبر، نرم پوستي، كاهي، گراف،مشخصات و ويژگي آنها
♦   انواع مقوا مخصوص مداد رنگي، آبرنگ، قلم فلزي با  نام هاي فيلي، اشتنباخ، كانسون، فابريانو، گلاسه، آرت، آرش ... با گرم هاي مختلف، مشخصات و ويژگي آنها
♦   انواع كاغذ كادو، زيپاتون و لتراست با شماره ها و طرح هاي مختلف مشخصات و ويژگي آنها
انواع چسب شامل چسب هاي: Glue Stick ماتيكي تيوبي، مايع، چسب نواري كاغذي ،شفاف ،كالك، چسبدورگيري،ميسكيت Miskit  چسب چو
♦   انواع ملزومات طراحي تخته شاسي، گيره، تيغ جراحي و كاتر، سمباده، اسفنج، فيكساتيو، فوتك، مسواك، نمك،
محوكن، خط كش فلزي، تيغ جراحي و كارت، قيچي، پالت رنگ، ظرف آب، سشوار دستی مشخصات و ويژگي آنها
♦   ساخت رنگ هاي اوليه اصلي، ثانويه فرعي و ثالثه مياني در چرخۀ رنگ
♦   شناخت ارزش رنگ والور و كاربرد آن روي طرح لباس با سه درجۀ روشني: روشن فامTimt، نيمه روشن dull و تيرۀ فامShade
♦   شناخت شدت رنگ كروما و كاربرد آن روي طرح لباس
♦   نشان دادن تفاوت ارزش رنگ و شدت رنگ در طرح لباس
♦   استفاده از تضادهاي رنگي و شيوه هاي تركيب آنها در
♦   رنگ آميزي طراحي لباس:
♦   استفاده از تضاد تيرۀ روشن رنگ ها در طراحي لباس شامل
♦   تركيب رنگ ها: شيوۀ اول تركيب رنگ با سياه وسفيد منوكروم، شيوۀ دوم تركيب رنگ ها با رنگ هاي ديگر
♦   استفاده از تضاد اشباع رنگ در طراحي لباس شامل تركيب: يك رنگ با سياه يا سفيد يا خاكستري يا مكمل رنگي
♦   استفاده از تضاد وسعت رنگي در طراحي لباس(شامل تركيب: رنگ هاي هم خانواده يا غير هم خانواده يا مكمل))استفاده ازهمجواري آنها))
♦   تركيب بندي رنگ هاي بي فام و فام دار در رنگ آميزي طراحي لباس
♦   رنگ آميزي طرح هاي لباس با توجه به رنگ پوست و مو، نوع اندام، گروه سني، جنسيت فرد، فصل ها، موقعيت هاي
♦   شغلي، نوع فعاليت هاي اجتماعي، وضعيت فرهنگي
♦   استفاده از ارتباط رنگ با افراد در رنگ آميزي طراحي لباس شامل شيوه هاي: تكرار رنگ تك رنگي يا منوكروم
♦   تشابه رنگ هم جواري و هم خانواده،تضاد رنگ تضاد رنگ هاي گرم و سرد، مكمل، تيرگي و روشني، اشباع و غير اشباع(( (
♦   انتخاب رنگ هاي مناسب پوست هاي تيره و روشن
♦   رنگ آميزي رنگ هاي مناسب پوست هاي تيره و روشن در طراحي لباس
♦   استفاده از انواع مداد سياه در طراحي لباس شامل روش هاي: استفاده از نوك، كناره و تخت مداد با زواياي مختلف،
♦   محوكردن اثر مداد با انگشت يا محوكن يا پاك كن استفاده از انواع مداد رنگي در طراحي لباس شامل
♦   روش هاي: لايه به لايه سايه لغزشي و ايجاد توناليته و تركيب رنگ ها، روش ايجاد بافت به وسيلۀ هاشور متقاطع و تركيب رنگ ها
♦   استفاده از انواع مداد آبرنگي در طراحي لباس شامل روش هاي خيس كردن نوك مداد، خيس كردن زمينۀ كار مقوا  كشيدن    قلم مو خيس پس از اتمام كار
♦   استفاده از انواع پاستل گچي و نيمه چرب در طراحي لباس شامل روش هاي: تركيب رنگ ها از طريق ايجاد بافت هاي خطي متداخل، تركيب و محوشدن ذرات گچي باانگشت يا محوكن، استفاده از نوك يا كنارۀ پاستل براي ايجاد بافت هاي خطي هاشور منظم و غير منظم
♦   استفاده از انواع پاستل چرب در طراحي لباس شامل روش هاي ايجاد بافت پارچه، مداد شمعي، تكنيك مداد شمعي و آبرنگ
♦   استفاده از انواع ماژيك در طراحي لباس شامل روش هاي:  استفاده از نوك و كنارۀ آنها، لايه هاي رنگي منطبق برهم قسمت  نمدي آن ماژيك خشك شده، ايجاد هاشور با ماژيك
♦   استفاده از خودكار، راپيد و روان نويس در طراحي لباس شامل روش هاي: ايجاد بافت هاي هاشوري خطي، روش
نقطه گذاري نقطه چين ايجاد آهنگ خط وخامت خطوط
♦   استفاده از آبرنگ در طراحي لباس شامل روش هاي ايجاد زمينۀ رنگي از تيره به روشن خيس كردن سطح مقوا تكنيك خيس در خيس، تكنيك خيس در خشك، برداشتن رنگ وايجاد روشني با ابزار مختلف سمباده، تيغ يا كاتر، اسفنج، قلم مو، پنبه، دستمال ♦   كاغذي استفاده از مداد شمعي يا پاستل روغني با آبرنگ، ماسكه كردن با ابزار مختلف مقوا، چسب ميسكيت Miskitاستفاده از روش آبرنگ و نمك
استفاده از گواش و اكروليك در طراحي لباس شامل روش هاي: مخلوط كردن دو لايۀ رنگ بر روي سطح اثر پذير،ايجاد خطوط روشن بر زمينۀ تيره،استفاده از خط کش رای ایجاد خطوط دقیق نازک و ضخیم

4- طراحي بافت هاي پارچه شامل:
♦   مشخصات و ويژگي انواع جنس پارچه)شامل پارچه هايي: با سطح خشن و زبرتوئيد پشمي، كلوكه، پوست،پارچه هايي با
♦   افت زيادحرير، ريون، ژرسه،پارچه هاي گيپور و دانتل، پارچه هايي با سطح براق ساتن، چرم
♦   مشخصات و ويژگي انواع پارچه با طرح راه راه شامل  پارچه هاي: راه راه عمودي، افقي و مايل(
♦   مشخصات و ويژگي انواع نقوش پارچه شامل پارچه هاي: گل دار، خال دار، چهارخانه
♦   نقش نور و سايه در طراحي لباس مشخصات و ويژگي آنها
♦   انواع سطوح سايه روشن (روشن، نيم سايه و سايه روي طرح لباس)، مشخصات و ويژگي آنها
♦   محدوده هاي سايه و روشن روي طرح لباس مشخصات و ويژگي آنها)
♦   طراحي انواع پارچه هاي راه راه شامل راه راه: مايل، عمودي و افقي با فواصل مساوي و نامساوي( با توجه به عوامل مؤثر از قبيل: نقش و حجم، نقش و اندازه، نقش و بافت، نقش برش
♦   طراحي انواع پارچه هاي گل دار
♦   طراحي انواع پارچه هاي خال دار
♦   طراحي انواع پارچه هاي چهارخانه
♦   طراحي انواع بافت پارچه شامل پارچه هاي: پشمي و موهر، چرم، پوست، ساتن، حرير، جين و دنيم، گيپور و دانتل، مخمل
♦   طراحي انواع ملزومات و تزئينات لباس شامل: دگمه، نوارهاي روبان و تور، گردن بند، گوشواره، ساعت، كيف و كفش، كمربند،دستكش، منجوق، پولك، گلدوزي
♦   تفكيك كردن محدوده هاي سايه روشن روي مدل لباس
♦   اجراي سطوح سايه روشن در طراحي لباس اجراي تكنيك توناليته
♦   اجراي انواع شيوه هاي رنگ آميزي و با توجه به جنس و بافت
♦   پارچه شامل: شيوۀ تك رنگي منوكروم، شيوۀ دولايه در مداد رنگي، شيوۀ تكنيك توناليته گواش، شيوۀ تركيب مداد رنگي
و گواش، شيوۀ گواش و كلاژ زيپاتون يا لتراست با كاغذ كادو شيوۀ تكنيك آبرنگ و نمك، شيوۀ تكنيك گواش و ماژيك( و
♦   ايجاد سايه روشن ها روي طرح

5- طراحي لباس اندام هاي ويژه شامل:
♦   نحوۀ تقسيم بندي اندام استاندارد انسان مشخصات و ويژگي آنها
♦   نحوۀ تقسيم بندي انواع اندازۀ استاندارد قدهاي اندام زنان شامل قدهاي: كوتاه، متوسط، بلند مشخصات و ويژگي آنها
♦   انواع عيوب اندام زنان در قسمت فوقاني و تحتاني بدن مشخصات و ويژگي آنها
♦   انواع علائم قراردادي فرم اندام زنان علائم قراردادي در ژورنال مشخصات و ويژگي آنها
♦   نحوۀ تقسيم بندي انواع اندام زنان در سنين مختلف نوجوان، جوان، دخترانه، زنانه  مشخصات و ويژگي آنها
♦   نحوۀ تقسيم بندي انواع فرم چهره شامل چهره هاي: بيضي، مستطيل، گلابي، قلب، مربع، گرد، فرم هاي مختلف صورت افراد
♦   انواع خطوط در طراحي لباس شامل خطوط: مستقيم عمودي، افقي، مايل، شكسته، منحني، مشخصات و ويژگي رواني آنها
♦   خطاي باصرۀ خطوط و تأثير آن در طراحي لباس مشخصات و ويژگي آنها
♦   انواع تعادل و تأثير آن در طراحي لباس تعادل
♦   رسمي متقارن،تعادل غير رسمي غير متقارن، مشخصات و ويژگي هاي آنها
♦   انواع نقاط تأكيد خطوط نافذ در طراحي لباس تأكيد روي چهره، كمر، پاها
♦   انواع شكل لباس شامل: دايره، مربع و مثلث مشخصات و ويژگي آنها
♦   نحوۀ تقسيم بندي طرح لباس با توجه به نسبت هاي طلايي -در لباس
♦   تاثير انواع طرح هاي پارچه در طراحي لباس شامل پارچه هاي راه راه عمودي، افقي، گل دار، خال دار، چهارخانه
♦   تأثير انواع برش ها در طراحي لباس شامل بارش هاي: عمودي، افقي، مايل، منحني، شكسته
♦   تاثير انواع جنس پارچه در طراحي لباس شامل پارچه هاي: چسبان، آهاردار، ضخيم و ناصاف
♦   تأثير بصري ملزومات و تزئينات لباس گردن بند، گوشواره، ساعت و دست بند، كمربند
♦   مشخصات و ويژگي هاي اندام ويژه شامل اندام هاي: بلند و لاغر، بلند و خيلي لاغر، بلند و درشت، كوتاه و لاغر، كوتاه وچاق، اندامي با باسن برجسته، سينۀ بيش از حد كوچك، سينۀبزرگ و افتاده، بالاتنۀ بيش از حد كوتاه، بالاتنۀ بيش از حد بلند، شانه هاي گرد، شانه هاي باريك، شكم برآمده، گردن كوتاه، گردن بلند، نشيمن بزرگ و برجسته
♦   تعيين فرم اندامي هر فرد و مقياس آن با اندام استاندارد
♦   تعيين عيوب اندام زنان روي طرح هاي آناتومي اندام انتخاب طرح هاي مناسب لباس براي فرم هاي اندامي شامل :
♦   اندام هاي: ساعت شني يا X ، گلابي يا A ، مثلث واژگون يا V، جعبه اي شكل يا H ، گرد يا O
♦   طراحي طرح هاي مناسب لباس براي فرم هاي اندامي زنان شامل اندام هاي: X ، A ، V ، H ، O
♦   انتخاب طرح هاي مناسب براي سنين مختلف زنان
♦   تعيين فرم هاي مختلف صورت افراد
♦   انتخاب طرح هاي مناسب يقه براي انواع فرم چهره
♦   طراحي يقه هاي متناسب با انواع فرم چهره ها
♦   استفاده از تأثير بصري انواع خطوط مستقيم، منحني در طراحي لباس
♦   استفاده از خطاي باصرۀ خطوط در طراحي لباس
♦   استفاده از نقاط تأكيد خطوط نافذ در طراحي لباس براي جلب توجه بيشتر
♦   استفاده از انواع شكل لباس براي طراحي لباس در موقعيت هاي مختلف شغلي، سني
♦   استفاده از نسبت هاي طلايي در طراحي لباس
♦   استفاده از انواع تعادل و تأثير آن در طراحي لباس
♦   استفاده از انواع طرح هاي پارچه در طراحي لباس شامل پارچه هاي: راه راه، گل دار، خال دار و چهارخانه براي رفع عيوب اندام
♦   استفاده از برش هاي لباس در طراحي لباس شامل برش هاي: عمودي، افقي، مايل، منحني و شكسته براي رفع عيوب اندام
♦   استفاده از انواع جنس پارچه در طراحي لباس شامل پارچه هاي: چسبان، آهاردار، وخيم و ناصاف( براي رفع عيوب اندام
♦   استفاده از طراحي انواع ملزومات براي رفع عيوب اندام
♦   انتخاب انواع رنگ پارچه با توجه به تأثير بصري آن در  طراحي لباسپارچه هايي با رنگ گرم و سرد، يك رنگ، براق، با رنگ تيره، نسبت رنگ سياه و سفيد، با ارزش ها و شدت هاي رنگي متفاوت براي رفع عيوب اندام
♦   طراحي لباس هاي مناسب براي اندام هاي ويژه شامل  اندام هاي: بلند و لاغر، بلند و خيلي لاغر، بلند و درشت، كوتاه و لاغر، كوتاه و چاق، اندام با باسن برجسته، سينۀ بيش از حد كوچك، سينۀ بزرگ و افتاده، بالاتنۀ بيش از حد كوتاه، بالاتنۀ بيش از حد بلند، شانه هاي گرد، شانه هاي باريك، شكم برآمده، نشيمن بزرگ و برجسته، گردن كوتاه، گردن بلند
♦   طراحي وسايل تزئيني مناسب مرتبط با لباس براي  گروه هاي مختلف با رنگ مو و چهرۀ متفاوت)شامل مردم:
گروه گرم با موي قرمز رنگ، گروه گرم با موي قهوه اي تيره، گروه سرد با موي سفيد و بور، گروه سرد با موي مشكي پركلاغي، گروه متوسط



آیا یادگیری این مهارت برای تاسیس کارگاه خیاطی و ایجاد کسب و کار کافیست؟

اگر تنها بخواهید عنوان شغلی طراح لباس را عهده دار باشید بله کافیست . اما اگر میخواهید خودتان مزون داشته باشید تا لباس هایی که طراحی کرده اید را تولید کنید ، لازم است دوره های دیگر مانند لباس شب و عروس ، مانتو دوز ، بچگانه دوز و.. را بگذرانید.

آیا این دوره میتواند منبع درآمدی برایمان باشد؟

با توجه به تقاضای بالای مردم به خرید پوشاک و نیاز مزون ها و خیاطان به لباس های جدید و رو به مد ، حرفه طراحی لباس به عنوان یک مهارت تکمیلی، بسیار برای راه اندازی کسب و کار خانگی و ایچاد مزون مناسب است و میتوان آن را به عنوان یک فرصت کسب درآمد برای خود به شمار آورد .
 
 
آیا علاوه بر آموزش ، مدرک معتبری هم میتوانیم دریافت کنیم؟
 
شما میتوانید پس از آمورش مدرک معتبر فنی حرفه ای با عنوان طراحی لباس زنانه دریافت کنید. دقت کنید که مدرک فنی حرفه ای ، بین المللی بوده و دارای کد isco هست و شما می توانید پس از آزمون و دریافت مدرک ، به راحتی آن را ترجمه کرده و به عنوان مدرکی که نشان می دهد شما در این حرفه ، مهارت دارید آن را به شرکت ها ، تولیدی ها و دانشگاهای ایران و کشور های دیگر ارائه کنید.

enlightenedبرای دانلود فایل استاندارد فنی حرفه ای حرفه طراحی لباس و سر فصل های دوره بر روی لینک زیر کلیک کنید.

چگونه طراح لباس بازیگران شویم برای طراحی لباس از کجا شروع کنم اموزش طراحی لباس روی کاغذ آموزش طراحی لباس رایگان طراحی لباس با مداد رنگی طراحی لباس مجلسی روی کاغذ ‫‬‎طراحی لباس اسپرت با مداد طراحی لباس با مداد سیاه ساده آموزش طراحی لباس آنلاین رایگان آموزش طراحی لباس با مدرک بین المللی چگونه در خانه طراح لباس شویم رشته طراحی لباس

همین حالا ثبت نام کنید

آموزش توسط اساتید مجرب سازمان فنی و حرفه ای کشور و اساتید با تجربه در بازار کار